"Serumpun tulisan anak dagang yang tak kekal hidup di dunia ini tapi dia tahu tulisan itu akan kekal biar pabila dia sudah tiada."

Friday, November 30, 2012

الخريدة البهية (dengan terjemahan)

Peringatan, teks terjemahan kitab al-kharidah al-bahiyyah adalah dari bahasa melayu lama, teks kitab ini hanyalah sekadar untuk rujukan pelajar. Bagi orang awam, anda memerlukan guru yang boleh mengajar kitab ini dan bukan hanya sekadar dari bacaan ini. Allahualam.


بسم الله الرحمن الرحيـــــــــــــــــــــــم




الخريدة البهية 

للشيخ أحمد الدردير رحمه الله



هذه قصيدة سهلة الحفظ سلسة البيان عظيمة المعاني، ألفها الشيخ أحمد الدردير في بيان العقيدة الصحيحة، وقد تناولها الشيخ نفسه بالشرح، كما تناولها تلميذه الشيخ الصاوي بالشرح أيضاً حتى اشتهرت في كثير من الأمصار. وتجدر الإشارة إلى أن الشيخين من علماء الأزهر الذين تربعوا على رأسه أيام مجد الأزهر الشريف.



 يـقــول راجـــي رحـمــة الـقـديــر
BERKATA ORANG YANG BERHARAPKAN RAHMAT TUHAN YANG SANGAT BERKUASA   

أي أحـمـد المـشـهـور بـالـدرديـر

YAITU AHMAD YANG TERKENAL DENGAN PANGGILAN DARDIR

الـحـمــد لله الـعــلــي الــواحـــد 

SEGALA PUJIAN TERTENTU UNTUK TUHAN YANG TERTINGGI LAGI ESA

العـالـم الـفـرد الـغـنـي الـمـاجـد

YANG SANGAT MENGETAHUI LAGI TUNGGAL LAGI TERSANGAT KAYA LAGI AMAT MULIA

وأفــضــل الــصــلاة والـتـسـلـيـم 

DAN SEBAIK-BAIK UCAPAN SELAWAT DAN UCAPAN SEJAHTERA

علـى النبـي المصطفـى الكريـم

KE ATAS NABI YANG TERPILIH LAGI MULIA

وآلــــــه وصــحــبـــه الأطـــهــــار 

DAN KE ATAS KELUARGA DAN PARA SAHABAT BAGINDA YANG SUCI

لا سـيـمـا رفـيـقـه فـــي الــغــار

TERUTAMA PULA TEMAN BAGINDA KETIKA DI DALAM GUA

وهـــــــذه عــقــيـــدة ســنــيـــة 

MAKA INI ADALAH AQIDAH SANNIAH

سمـيـتـهـا الـخــريــدة الـبـهـيــة

AKU NAMAKAN IA AL-KHARIDAH AL-BAHIYYAH

لطيـفـة صـغـيـرة فـــي الـحـجـم 

RINGAN DAN KECIL DALAM TIMBANGAN

لـكـنـهـا كبرة في العلم

TETAPI BESAR IA DALAM ILMU PENGETAHUAN

  تكفيك علما ان ترد أن تكتفي

MEMADAILAH ENGKAU DENGANNYA ILMU JIKA HENDAK ENGKAU MENCUKUPI

 لأنها بــزبــدة الــفــنِّ تــفـــي 

KERANA IA DENGAN PATI SENI INI TELAH MELIPUTI

واللهَ أرجــو فــي قـبــول الـعـمـل

KEPADA ALLAH DAKU BERHARAP MENERIMA AMALAN INI

والنـفـع منـهـا ثــم غـفــر الـزلــل

MENDAPAT MANFAAT DARINYA KEMUDIAN DIAMPUNKAN PULA SEGALA KESILAPAN

أقسـام حـكـم العـقـل لا محـالـة

BAHAGIAN-BAHAGIAN HUKUM AKAL TANPA KERAGUAN

هــي الـوجـوب ثــم الاستـحـالـة

IALAH WAJIB KEMUDIAN MUSTAHIL

ثـــم الـجــواز ثــالــث الأقــســام

KEMUDIAN HARUS ADALAH KETIGA BAHAGIAN

فافـهـم مـنـحـت لـــذة الأفـهــام

HENDAKLAH FAHAM KELAK AKAN DIBERI KENIKMATAN PADA ENGKAU BARANG YANG DIFAHAM

وواجـب شـرعـا عـلـى المكـلـف

MAKA WAJIB DENGAN SEBAB SYARAK ATAS MUKALLAF

مـعـرفــة الله الـعـلــيِّ فــاعـــرفِ

MENGENAL ALLAH YANG MAHA TINGGI LALU HENDAKLAH ENGKAU KETAHUI

أي يـعــرف الـواجــب والـمـحــالا

YAITU KETAHUI APA YANG WAJIB DAN APA YANG MUSTAHIL

مــع جـائـز فـــي حـقــه تـعـالـى

BESERTA APA YANG HARUS PADA HAK ALLAH TAALA

ومـثـل ذا فــي حــق رسْـــلِ الله

DAN PADA HAK UTUSAN-UTUSAN ALLAH SEPERTI DEMIKIAN

عــلــيــهــم تــحـــيـــة الإلــــــــهِ

ATAS MEREKA PEMULIAAN TUHAN

فالواجـب العقلـي مـا لـم يقـبـلِ

WAJIB AQLI IALAH BARANG YANG TIADA TERIMA

الاِنـتـفــا فــــي ذاتــــه فـابـتـهـلِ

AKAN TIADA PADA ZATNYA LALU PATUT ENGKAU BERTUNDUK HARAP

والمستـحـيـل كـــل مـــا يـقـبـل

DAN MUSTAHIL IALAH SEMUA YANG TIADA TERIMA

فــي ذاتـــه الـثـبـوتَ ضـــد الأولِ

PADA ZATNYA AKAN ADA LAWAN YANG PERTAMA

وكــــل أمـــــر قــابـــل لـلانـتـفــا

DAN SEMUA PERKARA YANG TERIMA IA AKAN TIADA

ولـلـثـبـوت جــائـــز بـــــلا خــفـــا

DAN TERIMA PULA AKAN ADA IALAH HARUS DENGAN TELUS

ثــم اعلـمـنْ بــأنَّ هــذا العـالـمـا

KEMUDIAN KETAHUILAH BAHAWA SESUNGGUHNYA ALAM INI

أي ما سـوى الله العلـيِّ العالِمـا

YAITU LAIN DARI ALLAH YANG SANGAT TINGGI LAGI MENGETAHUI

مــن غـيـر شــك حــادث مفتـقـر

TANPA RAGU ADALAH BARU LAGI MEMERLU

لأنــــــه قــــــامَ بــــــهِ الـتـغــيــرُ

KERANA ADA PADA IA BERUBAH LAKU

حـدوثــه وجـــوده بــعــد الــعــدم

BARU IA IALAH ADA IA SELEPAS TIADA

وضــده هــو المسـمـى بـالـقِـدَمْ

DAN LAWANNYA PULA IALAH YANG DIPANGGIL QIDAM JUA

فاعـلـم بـــأن الـوصــف بـالـوجـود

MAKA KETAHUILAH BAHAWA PENSIFATAN DENGAN WUJUD

مــن واجـبـات الـواحـد المـعـبـود

DARIPADA PERKARA-PERKARA WAJIB UNTUK TUHAN YANG ESA LAGI DISEMBAH

إذا ظــاهـــر بـــــأن كـــــل أثـــــرِ

KERANA NYATA SESUNGGUHNYA SEMUA BEKAS ADALAH

يــهــدي إلــــى مــؤثــر فـاعـتـبـرِ

MENUNJUK IA PADA BEKAS MAKA HENDAKLAH ENGKAU RENUNG SANGAT-SANGAT

وذي تـسـمـى صــفــة نـفـسـيـة

DAN YANG INI DINAMAI SIFAT NAFSIAH

ثـــم تلـيـهـا خـمـســة سـلـبـيـة

KEMUDIAN MENYUSULNYA PULA IALAH LIMA SIFAT YANG SALBIAH

وهي القِدَمْ بالذات فاعلم والبقـا

IAITU SEDIA KALA PADA ZAT HENDAKLAH ENGKAU KETAHUI DAN KEKAL ABADI

قيـامـه بالـنـفـس نـلــت الـتـقـى

DAN BERDIRI SENDIRI NESCAYA DAPATLAH ENGKAU DENGAN KETAKWAAN MENGHAYATI 

مـخــالــفٌ لـلـغــيــر وحــدانــيــة

DAN BERSALAHAN  DENGAN YANG LAIN LAGI ESA

فــي الــذات أو صـفـاتـه العـلـيَّـةْ

PADA ZAT ATAU PADA SIFAT-SIFATNYA JUA

والـفـعــلِ، فالـتـأثـيـرُ لــيــس إلا

DAN PERBUATAN YANG MEMBERI KESAN TIDAKLAH ADA SELAIN

لـلـواحـد الـقـهــار جــــلَّ وعــــلا

BAGI TUHAN YANG ESA LAGI SANGAT MENGUASA YANG JALLA WA A'LA

ومـــن يـقــل بالـطـبـع أو بالـعـلـة

MAKA BARANGSIAPA YANG KATA JADI IA DENGAN TABI'I ATAU PENYEBAB

فــذاك كـفـر عـنـد أهــل الـمـلـة

MAKA DEMIKIAN ITU IALAH KUFUR DI SISI PENGANUT INI AGAMA

ومـــن يـقــل بـالـقـوة الـمـودعــةِ

DAN BARANGSIAPA YANG KATA JADI IA DENGAN KUASA YANG DILETAKKAN

فــــذاك بــدعــي فــــلا تـلـتـفـتِ

MAKA ITU ADALAH BIDAAH JUA LALU JANGANLAH ENGKAU TERTARIK

لــو لــم يـكـن متصـفـا بـهـا لــزمْ

KALAULAH ALLAH TIDAK BERSIFAT DENGAN SEMUANYA SUDAH TENTU MELAZIMI IA

حـدوثـه وهــو مـحــال فاسـتـقـم

AKAN BARUNYA, SEDANGKAN ITU ADALAH MUSTAHIL MAKA HENDAKLAH ENGKAU TETAP LURUS

لأنــه يفـضـي إلــى التسـلـسـلِ

KERANA MEMBAWA IA KEPADA TASALSUL

والدورِ وهو المستحيل المنجلي

DAN JUGA KEPADA DAUR, SEDANGKAN ITU ADALAH MUSTAHIL YANG JELAS LAGI NYATA

فهـو الجليـل والجمـيـل والـولـيْ

MAKA DIALAH JALIL DAN JAMIL, DAN WALI

والظاهر القـدوس والـربُّ العلـيْ

DAN ZAHIR DAN QUDDUS DAN RABB YANG A'LIYY


مـنــزَّهٌ عـــن الـحـلـولِ والـجـهــةْ

TERPELIHARA DARI MENGAMBIL TEMPAT DAN ARAH

والاتـصــال الانـفـصـالِ والـسَّـفَــهْ

BERHUBUNG ATAU BERCERAI DAN MENJADI KEBODOHAN

ثــم المـعـانـي سـبـعـة لـلـرائـي

KEMUDIAN IALAH MAKNA-MAKNA YANG TUJUH UNTUK MELIHAT

أي عـلـمـه المـحـيـط بـالأشـيــاءِ

IAITULAH ILMUNYA YANG MELIPUTI DENGAN SEGALA SESUATU

حــــيــــاتــــه وقــــــــــــدرة إرادة

HIDUPNYA DAN QUDRAT DAN IRADAH

وكـــــل شــــــيء كـــائـــن أرادَهْ

MAKA SEMUA YANG TERJADI ADALAH IA KEHENDAKI SUDAH

وإن يــكــن بــضــدِّه قــــد أمـــــرا

SEKALI PUN JADI ITU DENGAN LAWAN YANG DIA PERINTAH

فالقصـد غيـر الأمـر فاطـرحِ المِـراْ

KERANA HENDAK BUKANNYA PERINTAH MAKA ENGKAU BUANGLAH BERBANTAH

فـقــد عـلـمـت أربـعــا أقـسـامــا

MAKA SESUNGGUHNYA ENGKAU TELAH KETAHUI EMPAT PEMBAHAGIAN

فـي الكائـنـات فاحـفـظِ المقـامـا

DALAM KEJADIAN, LANTAS HENDAKLAH ENGKAU PELIHARAKAN KEDUDUKAN

كــلامـــه والـســمــع والإبــصـــارُ

BERKATANYA DAN MENDENGAR DAN MELIHAT

فـهــو الإلـــه الـفـاعـل المـخـتـارُ

MAKA DIALAH TUHAN YANG BERBUAT LAGI BERKEHENDAK

وواجـــب تعـلـيـق ذي الـصـفــات

WAJIB PULA MENTA'LUKKAN SIFAT-SIFAT INI

حتـمـا ودومــا مــا عــدا الـحـيـاةِ

DENGAN MESTI LAGI TETAP SELAIN HAYAT

فالعلـم جزمـا والكـلام السامـي

MAKA ILMU ADALAH JAZAM DAN KALAM YANG MULIA

تـعـلــقــا بــســائــر الأقـــســــامِ

BERTA'LUK KEDUANYA ITU DENGAN SEGALA BAHAGIAN JUA

وقــــــــــــدرةٌ إرادةٌ تـــعـــلَّـــقــــا

KUDRAT LAGI IRADAT BERTA'LUK KEDUA PULA

بالممكـنـات كلـهـا أخــا الـتُّـقـى

DENGAN MUMKINAT SEMUANYA WAHAI SAUDARA YANG TAQWA

واجــزم بـــأن سـمـعـه والـبـصـرا

DAN JAZAMLAH ENGKAU BAHAWA SAMA' DAN BASAR ITU

تـعـلـقـا بــكــل مــوجــود يُـــــرَى

KEDUANYA BERTA'LUK DENGAN SEMUA MAUJUD YANG DILIHAT

وكــلــهــا قــديــمـــة بـــالــــذات

DAN SEMUA ITU ADALAH SEDIA KALA PADA ZAT

لأنـهــا لـيـســت بـغـيــر الــــذاتِ

SEBAB IA BUKANNYA LAIN DARI ZAT

ثـــم الـكــلام لـيــس بـالـحــروفِ

KEMUDIAN KALAM BUKAN PULA DENGAN HURUF

ولـيــس بالـتـرتـيـب كـالـمـألـوفِ

DAN BUKAN PULA DENGAN SUSUNAN SEPERTI YANG MA'LUF

ويستـحـيـل ضــــدُّ مــــا تـقـدمــا

DAN MUSTAHIL LAWAN SEGALA YANG TERDAHULU

من الصفـات الشامخـات فاعلمـا

DARI SIFAT-SIFAT YANG TINGGI ITU MAKA HENDAKLAH ENGKAU TAHU

لأنـــه لـــو لـــم يـكــن مـوصــوف

KERANA KALAULAH TIDAK BERSIFAT IA

ابـهـا لـكــان بـالـسـوى مـعـروفـا

DENGANYA JUA, SUDAH TENTU IA DENGAN YANG LAILN DIKENALI

وكـــلُّ مـــن قـــام بـــه سـواهــا

DAN SEGALA YANG BERDIRI PADANYA LAINNYA

فهو الذي في الفقـر قـد تناهـى

MAKA IA PADA PERLU SUNGGUH-SUNGGUH TIDAK BERHENTI

والــواحــد لـمـعـبــود لا يـفـتـقــر

SEDANG YANG ESA LAGI DISEMBAH TIDAK MEMERLU

لـغـيـره جـــلَّ الـغَـنِـيْ المُـقْـتَـدِرُ

PADA SELAINNYA, YANG MAHA KAYA LAGI MAHA BERKUASA IA DENGAN SEAGUNG-AGUNGNYA

وجــائــز فــــي حــقــه الإيــجــاد

DAN HARUS PADA HAKNYA AKAN MENGADA

والـتــرك والإشـقــاء والإســعــادُ

DAN HARUS MENIADA DAN MENCELAKA DAN MEMBAHAGIA

ومـن يـقُـلْ فِـعْـلُ الـصـلاحِ وجَـبـا

MAKA BARANGSIAPA KATA BERBUAT BAIK ADALAH WAJIB IA

عـلـى الإلــه قــد أســـاءَ الأدَبـــا

ATAS TUHAN, MAKA SUNGGUH-SUNGGUH IA TELAH BURUK ADAB SOPAN

واجــــزم أَخِــــيْ بِــرُؤيــة الإلــــهِ

DAN HENDAKLAH ENGKAU JAZAM WAHAI SAUDARAKU ADA MELIHAT TUHAN

فــي جـنَّـةِ الخُـلْـدِ بــلا تـنـاهـي

DALAM SYURGA KHULDI TANPA HENTI-HENTI

إذِ الـــوُقـــوعُ جـــائـــزٌ بـالـعــقْــلِ

KERANA BERLAKU IA ADALAH HARUS PADA AKAL

وقــد أَتــى فـيــهِ دلـيــلُ الـنَّـقْـلِ

DAN TELAH PUN DATANG TENTANGNYA AKAN DALIL ASAL

وَصِــفْ جمـيـعَ الـرُّسْـلِ بالأمـانـة

DAN HENDAKLAH SIFATKAN SEMUA RASUL DENGAN AMANAH

والـصــدق والتـبـلـيـغ والـفـطـانـة

DENGAN SIDIQ DENGAN TABLIGH DENGAN FATHANAH

ويسـتـحـيـل ضــدهـــا عـلـيـهِــمُ

DAN MUSTAHIL LAWANNYA ATAS MEREKA

وجـائــزٌ كـالأكــلِ فـــي حـقـهِــمُ

DAN HARUS SEPERTI MAKAN PADA HAK MEREKA

إرسـالــهــم تـفــضُّــلٌ ورَحْــمَـــةْ

PERUTUSAN MEREKA DARI KURNIA DAN RAHMAT JUA

للعالَمـيـنَ جَــلَّ مُـولِـيْ النِّعْـمَـةْ

ATAS SEKALIAN ALAM, DARI PEMBERI NIKMAT YANG MAHA MULIA

ويــلـــزم الإيــمـــان بـالـحـســابِ

DAN JADI LAZIM BERIMAN PADA PERHITUNGAN

والـحـشــر والـعـقــاب والــثــوابِ

PADA PERHIMPUNAN DAN HUKUMAN DAN GANJARAN

والـنـشـر والــصــراط والـمـيــزانِ

PADA NASYR DAN SIRAT DAN TIMBANGAN

والـحــوضِ والـنـيــرانِ والـجـنــانِ

PADA KOLAM DAN NERAKA DAN JUGA SYURGA


والـجــنِّ والأمـــلاك ثـــم الأنـبـيـا

PADA JIN DAN MALAIKAT KEMUDIAN ANBIA

والـحــور والـوِلــدانِ ثـــم الأولـيــا

PADA BIDADARI DAN KANAK-KANAK SYURGA KEMUDIAN AULIA'

وكـــل مـــا جـــاء مـــن البـشـيـرِ

DAN TIAP YANG DATANG DARI PEMBAWA BERITA SUKA

مـن كـلِّ حكـمٍ صــار كالـضـروري

DARI SEGALA HUKUM JADILAH IA MACAM DHARURI JUA

وينـطـوي فــي كلـمـة الإســـلامِ

DAN MERANGKUMI DALAM KALIMAH ISLAM

ما قد مضـى مـن سائـر الأحكـام

APA YANG LALU DARI SEMUA HUKUM HAKAM

فـأكْـثِـرَنْ مـــن ذكـرهــا بـــالأدبِ

MAKA BANYAKKANLAH ENGKAU SEBUT IA DENGAN ADAB

ترقـى بهـذا الذكـر أعلـى الـرتـبِ

NAIK ENGKAU DENGAN ZIKIR INI SETINGGI-TINGGI TINGKAT

وغَلَِـبِ الـخـوفَ عـلـى الـرجـاء

HENDAKLAH ENGKAU LEBIHKAN TAKUT ATAS HARAP

وسِـــــرْ لــمـــولاكَ بـــــلا تــنـــاءِ

DAN JALANLAH ENGKAU PADA MAULAMU TANPA CUAI

وجَـــــــدِّدِ الــتَّــوبـــةَ لــــــــلأوزارِ

DAN HENDAKLAH PERBARUKAN TAUBAT DARI DOSA-DOSA

لا تيْـاَسَـنْ مــن رحـمــة الـغـفـارِ

SERTA JANGAN PUTUS ASA AKAN RAHMAT TUHAN YANG SANGAT MENGAMPUN JUA

وكــــن عــلــى آلائِــــهِ شــكــورا

DAN JADILAH ENGKAU ATAS NIKMAT-NIKMATNYA BERSYUKUR JUA

وكــــن عــلــى بــلائــه صــبـــورا

DAN JADILAH ENGKAU ATAS BALA-BALANYA BERSABAR JUA

وكـــل أمــــرٍ بـالـقـضـاء والــقــدرْ

DAN TIAP PERKARA ADALAH DENGAN QADA DAN QADAR

وكــل مـقـدورٍ فـمــا عـنــه مـفَــرّْ

DAN TIAP YANG DISURAT MAKA TIADA DARINYA KELUAR

فكُـنْ لـه مُسَلِّـمـاً كَــيْ تَسْلَـمـا

MAKA JADILAH ENGKAU PADANYA BERSERAH DIRI AGAR ENGKAU DAPAT MENJAGA DIRI

واتبـع سبيـل الناسكيـن العُلَـمـا

SERTA TURUTLAH JALAN YANG ABIDIN LAGI BERILMU

وخَـلِّــصِ الـقـلـبَ مـــن الأغـيــارِ

DAN BEBASKANLAH HATI DARI SEGALA YANG MENIPU

بالـجـد والقـيـامِ فــي الأسـحــارِ

DENGAN BERSUNGGUH DAN BERJAGA DI MALAM HARI

والفـكـر والـذكـرِ عـلــى الـــدوامِ

DAN BERFIKIR DAN BERZIKIR TANPA HENTI-HENTI

مـجـتـنــبــاً لــســائـــرِ الآثـــــــامِ

LAGI MENJAUHI AKAN SEGALA DOSA

مـراقــبــا لله فــــــي الأحــــــوالِ

LAGI MEMERHATI AKAN ALLAH DI SETIAP KEADAAN

لـتـرتـقــي مَــعــالــمَ الــكــمــالِ

AGAR MENJANGKAU TANDA-TANDA KETINGGIAN

وقــــل بِـــــذُلٍّ ربِّ لا تـقـطـعـنـي

DAN SEBUTLAH ENGKAU DENGAN KERENDAHAN, TUHANKU JANGANLAH AKU ENGKAU PUTUSKAN

عــنــك بـقــاطــعٍ ولا تـحـرمـنــي

DARI ENGKAU DENGAN PEMUTUS DAN JANGANLAH AKU ENGKAU JAUHKAN

مِن سِرِّكَ الأبهى المُزيلِ للعَمَى

DARI RAHSIA ENGKAU YANG AMAT ELOK YANG MENGHILANGKAN SEGALA KELAM

واخْتِـمْ بخيـرٍ يــا رحـيـمَ الرُّحَـمـا

DAN TUTUPKANLAH DENGAN BAIK WAHAI PENGASIH YANG TERBAIK

والـحــمــد لله عــلـــى الـتَّــمــامِ

MAKA SEGALA PUJI BAGI ALLAH ATAS PENYEMPURNAAN INI

وأفْــضَـــلُ الــصـــلاة والــســـلامِ

DAN SEBAIK-BAIK SELAWAT DAN JUGA SALAM

علـى النبـي الهاشمـيِّ الخاتَـمِ

ATAS NABI YANG HASHIMI YANG PENYUDAH

وآلِـــــــهِ وصَــحْــبِـــهِ الأَكـــــــارِمِ

SERTA KELUARGA DAN SAHABAT BEGINDA YANG MULIA-MULIA


TAMAT

4 comments: