"Serumpun tulisan anak dagang yang tak kekal hidup di dunia ini tapi dia tahu tulisan itu akan kekal biar pabila dia sudah tiada."

Thursday, January 10, 2013

Crustaceans Allergy

 بسم الله


InsyaAllah, nak bawa cerita pasal alergi makanan yang aku hadapi. Crustaceans Allergy, atau bahasa Malaysianya, alergi krustasia. 

Eh, apa benda pula krustasia ni? 



Krustasea membentuk kumpulan artropod yang sangat besar, biasanya dirujuk sebagai subfilum, termasuk haiwan biasa seperti ketam,udang karangudang krai, kril dan teritip. 50,000 spesies yang telah dikenalpasti mempunyai pelbagai saiz daripada Stygotantulus stocki pada 0.1 mm (0.004 in), hinggalah ketam labah-labah Jepun dengan kaki 12.5 ka (3.8 m) dan jisim 44 lb (20 kg). Seperti artropod lain, krustasea mempunyai rangka luar, yang bersalin kulit untuk membesar. Krustasea dibezakan daripada kumpulan artropod lain, sepertiseranggaMyriapoda dan Chelicerata dengan memiliki anggota biramous (dua-bahagian), dan dengan nauplius bentuk larvanya.

 Atropod ialah haiwan invertebrat (tanpa tulang belakang) yang mempunya rangka luar, badan bersegmen, dan anggota bersendi. Contohnya macam gambar di atas tapi yang gambar atas itu hanyalah bahagian krustasia saja.

Eh, kejap, tapi sotong tak termasuk dalam bahagian krustasia dan aku juga alergi dengan sotong...

Yup, sotong termasuk dalam bahagian Mollusc atau moluska. Tapi hanya segelintir sahaja dalam bahagian moluska yang aku alergi seperti sotong tapi bukan kepada sotong kurita. Pelik bukan, Allahualam :)

Masa kanak-kanak dahulu aku tak dapat pun alergi ni, jadi pernah rasa juga keenakan makanan-makanan laut seperti udang, sotong dan ketam tapi selepas aku kena seperti penyakit cecair rasanya, aku dah tak boleh makan makanan ini seperti biasa. Alhamdulillah, ada banyak makanan lain boleh makan lagi :)

Kesimpulannya, bersyukurlah. Kita di Malaysia banyak boleh makan tapi saudara kita yang lain masih merana, itupun masih merungut kita ni. Teruknya :(

Nak lebih tahu lagi baca kat sini: http://foodgalaxy.org/content/shellfish-allergy

No comments:

Post a Comment