"Serumpun tulisan anak dagang yang tak kekal hidup di dunia ini tapi dia tahu tulisan itu akan kekal biar pabila dia sudah tiada."

Tuesday, December 24, 2013

Merebang merambing

Baring-baring dan golek-golek, tiba-tiba teringat kenangan masa sekolah dahulu kala.

Aku duduk di barisan hadapan sekali dalam kelas 5 Al-Ghazali, ustaz Farizan sedang mengajar Bahasa Arab Tinggi. Ahh, aku mengantuk dengan kelas arab ini dan terlelap dalam duduk. Ustaz pun menunjukkan reaksi tidak kisah padaku, mungkin sebab aku memang biasa begini. Hinggi kini aku masih selalu di barisan hadapan. Dalam kelas itu, sebelah kananku adalah Adli, sebelah kanan Adli ialah Qamar (satu barisan hadapan ada 3 orang lelaki, dan 2 orang perempuan, kiranya Adli itu duduk ditengah-tengah antara aku dan Qamar, eh kejap, mungkin begitu mengikut ingatanku), sebelah kiriku mungkin Najlaa dan Angah (mungkin...). Entah, kadang-kadang aku pun tidak pasti. Barisan kedua lelaki ialah Hilmi, Arif, dan Faiz. Perempuan mula mungkin Syuhada, Najwa dan Farah? Barisan ketiga pula ialah Angau, Asyraaf dan barisan keempat ialah Hanaffi dan Akmal. Mungkin ingatan ini pun tidak betul...

Rindu nak pakai baju kuning seluar hitam itu (baju BADAR), rindu nak pakai baju hijau seluar hijau itu (baju KP), rindu juga nak pakai baju putih seluar hijau itu. Apa cerita aku pada masa itu ye. 5 Al-Ghazali itu kelas pertengahan, aku suka yang pertengahan, bukan yang pertama dan yang terakhir. Tapi orang selalu suka meletakkan aku berada pada yang pertama dan terakhir. Akhirnya aku hilang secara tiba-tiba. Dimana perginya cahaya mentari itu. Ayuh kita panjat tangki air dan terus menyorok dan berlari dari ditangkap jaga.

Bila habis sekolah, aku lepak dengan guru-guru ini pula, jadi rakan antara satu sama lain. Ajak kawan yang lain, malu katanya. Malu apa, dia mati nanti malu juga agaknya. Jumpa aje, mereka itu tidak makan orang. Lagi suka anak didiknya datang. Tak pandai berbual-bual? Ah, macam aku berbual dengan mereka itu, aku jumpa, tegur tanya sihat ke tak, dan tunggu mereka tanya soalan pula, kalau tidak aku pergi berlalu (eh, aku memang seorang pendiam, tidak tahu apa khabar selalunya). Dah tu, tahun depan Ustaz Farizan, cikgu Rosiah, cikgu Mustapa, ustaz Mardhiyah, semuanya pindah belaka. Bila lagi korang nak jumpa nanti... "Time raya datanglah rumah ye", datang sangat kan.

Ceroboh masuk makmal sains seorang diri. Eh, asal orang lain tak pandai nak ceroboh-ceroboh ni. Cuba akses komputer, slow, tak dapat, leceh katanya. Tengok bahan kimia, wah, banyaknya. Cecair merkuri ni nampak macam menarik. Cikgu Rosaidi ajar fizik, mungkin tak sentuh sangat bahan kimia ni. Apa nak buat lagi, apa nak buat. Mungkin seronok masa masuk senyap-senyap tapi bila dah masuk, tak tahu nak buat apa. Masuk stor soalan mungkin lagi seronok agaknya. Apa perasan eh budak bawah aku setahun yang curi masuk asrama puteri malam-malam tu, seronok?

"Abang, saya sumpah tak merokok bang". Hmm.. Budak ni dah banyak kali kena tangkap sebab merokok (orang ramai beritahu). Aku dah suruh sumpah guna Quran ni. Biarla, dosa dia kalau nak tipu sumpah. Kalau aku sentuh fizikal naya sangat junior-junior aku ni. Nasib baik aku pernah pukul budak batch aku sendiri je, kesian kawan aku sampai berdarah muka dia masa pernah kena dengan aku dulu. Kawan aku yg lain guna tangan, habis kena kawan-kawan aku balik, cis. Okay, dup dap, 3 tahun berlalu, okeh, dia ada adik rupanya kat sini, ayoo, adik pula jadi pengedar rokok nombor satu kat sekolah? Apa cerita ni...


3 comments:

  1. Bagusnya cerita yang kini dah menjadi sejarah masih mekar di minda (y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingatan lisan secara kognitif dari manusia yg alpa, haha, mungkin ada yang tersalah maklumat. Mungkin ingatan S/U BADAR kita lebih tetap dan tepat.

      Delete
  2. Kau ceroboh tak ajak aku pon..kalau ajak aku mesti tau ape nak buat

    ReplyDelete