"Serumpun tulisan anak dagang yang tak kekal hidup di dunia ini tapi dia tahu tulisan itu akan kekal biar pabila dia sudah tiada."

Monday, May 20, 2013

Hari Guru 2013

Bismillah,

Semalam aku terfikir-fikir nak pergi sekolah atau tak, kalau pergi nak pakai baju kemeja hitam, kasut kulit hitam siap dengan kot hitam sekali dan kemudian esoknya aku terasa keseorangan nak pergi. Takkan la nak pergi seorang diri, aku ni dah la pemalu (kononnya)... Ops, tiba-tiba pagi tu Hilmi telefon aku, "Rahim, kau ada rumah kan, teman aku pergi sekolah, ambil sijil SPM, aku dalam satu jam setengah lagi sampai."

Jam menunjukkan pukul 7.30, target masa Hilmi sampai sekolah 9.30 (Batu Kikir kan jauh, aku ingat 2 jam laa sampai kot). Ok, kita main game, lepas tu tidur jap. Zzzz...

Erk! 8.45 pg, Hilmi call balik, "Rahim, aku dah sampai, kau kat mana?". Aku balas, "On The Way". Haha, bangun, siap-siap mandi, pakai baju t-shirt, ambil sandal, minyak rambut tak perlu, naik motor, pecut, dan... Sampai akhirnya pukul 9.15 pg. Alamak, plan asal nak smart dan bergaya langsung tak jadi. Ish, ish, ish...

Jumpa Hilmi kat kantin, sebelum tu ramah mesra dengan staf-staf sekolah, makcik-makcik dan pakcik-pakcik di situ yang mengenali diriku sebagai seorang bekas pelajar. Guru-guru? Kebanyakkannya di dewan sekolah, hari guru kan. Selepas ramah mesra dengan staf, baru borak-borak dengan Hilmi. Dah lama tak jumpa dia, hampir setahun lebih, terasa sama, dia masih Hilmi yang sama dan mungkin yang lebih baik.

Dia ajak masuk dewan, beramah dengan guru-guru. Aaa, aku yang tak berapa smart ni nak masuk dewan, ikut sajalah. Semua guru lelaki aku salam, cikgu Mustapa tegur, "Rahim ni baru bangun tidur ni". Haha, kantoi. Rambut aku agak panjang, cikgu Zaidi rupanya pun macam tak puas hati dengan rambutku. Cikgu Rasis pulak, "Motor laju, rider eh". Um, takdelah laju mana pun cikgu. Kemudian, duduk di sebelah ustaz Aimi, "Waa Rahim, buat apa sekarang?". Soalan sama bila berjumpa dengan cikgu-cikgu ni semua. Mereka gembira nak tahu sejauh mana kecermelangan bekas pelajar-pelajar. :)

Rasa segan duduk sebelah ust Aimi seorang diri, berundur ke kerusi belakang, duduk bersama Hilmi. Usai program sebelum rehat. Masa rehat kami beramah mesra dengan cikgu perempuan pula yang masih tinggal dalam dewan tak pergi makan. Allah, ada seorang cikgu tegur, "Selekehnya kamu ni". Huhu, mesti sebab aku pakai sandal je. Dahla program rasmi sekolah. Berbual agak lama dengan cikgu Roslin, cikgu sains masa tingkatan 3. Ye, dia masih ingat aku walaupun dia ajar aku masa tingkatan 3. Hebat betul ingatan cikgu-cikgu ni terhadap pelajarnya, bukti tanda kesungguhan mereka pada para pelajar.

Dah habis ramah mesra dengan cikgu perempuan, Hilmi pergi pula borak-borak dengan Ust Farizan, aku duduk sebelah ustaz Farizan kejap, kemudian Ust Nik Affendy panggil naik atas pentas, "Rahim, nanti kamu pesan kat Arif untuk buat meeting alumni dengan batch tingkatan 5 lepas". Aiwah, ada tugasan baru. Atas pentas ada ustzh Azilah juga. Ramai pelajar tengah bersiap nak buat persembahan selepas rehat ini. Bila ust Farizan pergi dari Hilmi, aku dan Hilmi keliru sama ada nak balik atau tak. Kami keluar dewan, fikir-fikir nak balik, terjumpa cikgu Rasis, kemudian dia ajak tengok dulu persembahan.

Guru dah mengajak kan, takkan pula kami nak tolak. Persembahan dikir barat dari tingkatan 3, persembahan choral speaking dari tingakatan 3 muslimat dan yang terakhir dari tingkatan 5 muslimin, persembahan pentomin. Agak menarik persembahan-persembahan mereka, terutamanya tingkatan 5 muslimin, tentang masalah salah laku pelajar di sekolah yang menyusahkan para guru, pengakhiran persembahan itu agak sedih bagi aku, disebabkan pelajar-pelajar salah laku itu semuanya kena buang dengan background music yang menyedihkan. Bukan apa, aku teringat kepada kawan-kawan batch aku yang kena buang masa tingkatan 4 dulu dek kerana nak mengajar budak-budak merokok.

Habis persembahan itu, aku dan Hilmi mengorak langkah pergi dari dewan untuk berangkat pulang tanpa perlu dikhabarkan. Ada juga bekas pelajar muslimat SPM 2011 datang melawat, mereka tinggal sampai akhir program dan dikhabarkan dari salah seorang dari mereka, Afifah Hanani, mereka nak beri ucapan hari guru tapi microphone tak berfungsi. Bukan rezeki merekalah nampak gayanya dan bukan juga rezeki kami sebab kami dah keluar awal sedikit. Dan begitulah pengakhirannya, kami pulang ke rumah masing-masing.

Selamat Hari Guru buat guru-guruku di SMKA Pedas, jasamu tetapkan ku kenang :)



1 comment:

  1. (Y) ^_^ . tapi kelakar bab pakaian uh . hahaha . acane laa boleh assume pkul 9.30 akhi hilmi sampai sedangkan beliau pesan beliau sampai dlm masa 1 1/2 jam lagi . penambahan lagi 1 jam -_- . haha .

    overall , nice :)

    ReplyDelete